De nieuwe R-STEER 001 en R-DRIVE 001 zijn ontwikkeld als antwoord op de trend naar een meer veelzijdig gebruik van vrachtwagens, die elke dag voor een andere taak kunnen worden ingezet. Bovendien worden de gebruiksomstandigheden bij regionaal transport steeds wisselender, uiteenlopend van snelweggebruik tot gebruik op onverharde wegen.

Het "regionale" segment, dat ongeveer 42% van de totale markt van vrachtwagenbanden uitmaakt, omvat ook meerdere soorten voertuigen - vrachtwagens voor normaal of gekoeld transport, tankwagens, bussen, en vrachtwagens voor speciaal transport als dat van boomstammen of afval - wat de verscheidenheid aan gebruiksomstandigheden nog verder vergroot.

Om op deze marktsituatie in te spelen heeft Bridgestone de R-STEER 001 en R-DRIVE 001 ontwikkeld, nog robuuster vrachtwagenbanden die zo voor nog meer toepassingen geschikt zijn, zonder dat de prestaties of de veiligheid zijn afgenomen. Ze zijn ook nog beter bestand tegen lage bandenspanning en

overbelasting, wat - zo blijkt uit een onderzoek van Bridgestone - bij de verschillende gebruiksomstandigheden van tegenwoordig eerder regel dan uitzondering is.

Langere levensduur en meer mogelijkheden voor loopvlakvernieuwing

De R-STEER 001 en R-DRIVE 001 vrachtwagenbanden zijn speciaal ontwikkeld voor ritten tussen de 50 en 1.000 km, met tot wel 5% gebruik op onverharde wegen. Ze zijn bij uitstek geschikt voor klanten die op zoek zijn naar banden met een langere levensduur en lagere kosten per kilometer.

Deze banden hebben behalve een lange levensduur een lage rolweerstand, bieden een uitstekende tractie (R-DRIVE 001), beschikken over een duurzaam karkas - wat de mogelijkheden voor loopvlakvernieuwing vergroot - en zijn beter geschikt voor herprofilering dan hun voorgangers, de R297 en de M729.

Exclusieve compound-technologie

Om deze prestaties te bereiken hebben de Bridgestone-ingenieurs gebruikgemaakt van de door het merk ontwikkelde compound NanoPro-Tech™. Deze compound beperkt het energieverlies in de toplaag wanneer de band draait. Minder energieverlies leidt tot een lagere rolweerstand, wat borg staat voor een uitstekende duurzaamheid en slijtvastheid, zonder dat de prestaties van de band hieronder te leiden hebben.

De geavanceerde loopvlakprofielen zijn ontworpen met de toplaagtechnologieën van Bridgestone: verbindingen tussen de blokken van het profiel bij de in één richting te monteren R-DRIVE 001 voor een grotere stijfheid en langere levensduur; het "Square Shoulder" ontwerp bij de R-STEER 001 voor stabiel bochtgedrag en een langere levensduur, in combinatie met "Stone Ejectors" voor betere loopvlakvernieuwingsmogelijkheden, en de Dual Sipe-technologie voor een optimaal gedrag onder natte of winterse omstandigheden.

"Deze nieuwe vrachtwagenbanden R-STEER 001 en R-DRIVE 001 leveren dezelfde uitstekende prestaties als hun voorgangers en bieden de klant een nog betere duurzaamheid en slijtvastheid onder de meest uiteenlopende omstandigheden, terwijl de kosten per kilometer lager zijn dan bij de vorige generatie Bridgestone-banden", zegt Harald van Ooteghem, Senior Manager Marketing Planning, Commercial Business Unit, Bridgestone Europe.

Uitgebreide praktijktests in 18 landen van de EU onder verschillende omstandigheden - van wisselend gebruik op verharde en onverharde wegen tot 100% snelweggebruik - hebben aangetoond dat de R-STEER 001 en de R-DRIVE 001 bijzonder duurzaam zijn en meer mogelijkheden bieden voor loopvlakvernieuwing en herprofilering, terwijl de prestaties van de banden volledig overeenstemmen met wat de klant van een premium-merk als Bridgestone mag verwachten.

De Bridgestone R-STEER 001 en R-DRIVE 001 zullen vanaf oktober 2012 geleidelijk in heel Europa worden geïntroduceerd, in eerste instantie in de meest voorkomende maat voor regionaal gebruik: 315/80R22.5. In de toekomst zullen andere maten beschikbaar komen.

Related Tyres