Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen.Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


Bridgestone bereidt zich voor op de eerste MotoGP™-groepstest van 2015

03 februari 2015

Valentino Rossi

Beschikbare Bridgestone-slickcompounds: 

  • Voor: medium & hard. 
  • Achter: zacht, medium (asymmetrisch) & medium (symmetrisch)

Beschikbare Bridgestone-compounds voor regenbanden: hard

De coureurs die dit jaar meestrijden in het MotoGP™-wereldkampioenschap maken van 4 t/m 6 februari op het Sepang International Circuit in Maleisië voor het eerst kennis met de bandenspecificaties van Bridgestone voor 2015, wanneer de grootste bandenfabrikant ter wereld aan zijn zevende seizoen als officiële bandenleverancier voor deze klasse begint.

Net als vorig jaar zorgen de reglementen voor de MotoGP van 2015 ervoor dat de fabrikanten concessies moeten doen op het gebied van achterbandenkeuze, afhankelijke van hun type deelname (als fabrieksteam of open inschrijving) en hun prestaties in eerdere races onder droge omstandigheden. Deelnemers met een open inschrijving en fabrieksteams die sinds 2013 geen race onder droge omstandigheden hebben gewonnen, kunnen beschikken over slicks achter die iets zachter zijn dan die van fabrieksteams die vorig jaar onder diezelfde omstandigheden wel een overwinning noteerden.

In onderstaande tabel staan de beschikbare slick achterbanden voor elk team tijdens de testen in het voorseizoen en de races in 2015.

Toewijzing hardere slick achterbanden

Toewijzing zachtere slick achterbanden

CWM LCR Honda (Cal Crutchlow)

Estrella Galicia Marc VDS

Monster Yamaha Tech 3

Movistar Yamaha MotoGP

Repsol Honda Team

 

Avintia Racing

Cardion AB Motoracing

CWM LCR Honda (Jack Miller)

Drive M7 Aspar

Ducati Team

Fabrieksteam Aprilia Gresini

Forward Racing

Octo IodaRacing Team

Pramac Racing

Team Suzuki MotoGP

 

Voor de eerste test in Sepang omvat de toewijzing van de zachtere slick achterband de zachte symmetrische en medium asymmetrische slick achter. De toewijzing van de hardere slick achterband omvat daarentegen de asymmetrische medium en symmetrische medium compounds achter. De opties voor de voorbanden zijn voor alle coureurs in Sepang de medium compound en daarnaast de nieuwe harde compound slick voorband die afgelopen oktober tijdens de Grand Prix van Maleisië voor het eerst werd geïntroduceerd. Bridgestone gaat de tijdens de testen in het voorseizoen verzamelde gegevens gebruiken om de bandentoewijzing voor het seizoen 2015 aan te passen voor meer veiligheid, een betere bruikbaarheid en betere prestaties.

Vijfentwintig coureurs uit elf landen strijden in 2015 mee in het MotoGP™-wereldkampioenschap. Dit is het hoogste aantal coureurs sinds de komst van Bridgestone als bandenleverancier voor de koningsklasse in 2002. De technici van Bridgestone Motorsport bieden niet alleen ondersteuning tijdens de groepstesten, maar ondersteunen ook alle teams bij de testprogramma's in het voorseizoen, voordat het kampioenschap op 26 maart van start gaat op het Losail International Circuit in Qatar.

Hiroshi Yamada - Manager afdeling Bridgestone Motorsport

“Net als de fabrikanten en teams in de MotoGP is Bridgestone tijdens de winter druk bezig geweest en hebben we nieuwe banden ontwikkeld, die de coureurs gedurende de testen in het voorseizoen gaan evalueren. De afgelopen seizoenen hebben we ons geconcentreerd op het leveren van banden die veiliger en “gebruiksvriendelijker” zijn en die superieure prestaties leveren. In 2015 willen we deze kwaliteiten verder uitbouwen om onze beste racebanden ooit aan het MotoGP-wereldkampioenschap te leveren. De testen in Sepang zijn voor de fans van de MotoGP ieder seizoen de eerste kans om de coureurs op het circuit aan het werk te zien. Nu Aprilia en Suzuki terugkeren in deze klasse en een groot aantal getalenteerde coureurs zijn intrede doet in het kampioenschap, verwacht ik dat de testen in het voorseizoen 2015 op de voet zullen worden gevolgd door racefans van over de hele wereld.”

Shinji Aoki - Manager afdeling Tyre Development Bridgestone Motorsport

“Sepang is traditioneel de locatie voor de eerste twee testen in het voorseizoen van de MotoGP en aangezien het er warm en voornamelijk droog weer is en het circuit allerlei verschillende bochten heeft, is het een perfecte plek om banden te evalueren. Uit de testen vorig jaar in Valencia is al gebleken dat de prestaties van de machines in de klasse met open inschrijving in 2015 aanmerkelijk beter zullen zijn dan vorig jaar. Dit wordt weerspiegeld in de banden die we hebben meegenomen naar Sepang. Testen op een veeleisend circuit als Sepang geven een nog betere indicatie van de respectievelijke prestatieniveaus van de motorfietsen in de klassen van de fabrieksteams en de open inschrijving in 2015. De gegevens die we hier verzamelen, helpen onze ontwikkeling voor het komende seizoen te sturen. Zoals altijd is onze belangrijkste prioriteit voor bandenontwikkeling het verbeteren van de veiligheid van de coureurs. Ik verwacht echter dat de coureurs zullen merken dat onze bandenspecificaties voor 2015 ook voor betere prestaties zorgen. Ik denk dat dit MotoGP-seizoen het snelste tot dusver gaat worden.”

Ik denk dat dit MotoGP-seizoen het snelste tot dusver gaat worden.