Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen.Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


Nieuwe, verbeterde Bridgestone Battlax RS10 sport-radiaalband

05 november 2014

Valentino Rossi

Opnieuw ontworpen voor bedwingen van de zwaarste wegen en circuits

Bridgestone heeft het design van het Battlax-aanbod opnieuw ontworpen, maakt gebruik van nieuwe compounds om de prestaties te verbeteren en toont dat met de nieuwste band, de Battlax Racing Street RS10. De nieuwe Battlax sport-radiaalband is de vervanger van de Battlax BT003RS en maakt zijn debuut op de Intermot in Keulen, gehouden van 1 - 5 oktober 2014. Hij biedt liefhebbers sportievere handling en meer controle, sneller uitaccelereren van bochten, een verbeterde stuurrespons, het beter volgen van de ideale lijn in bochten en een vertrouwen inboezemende stabiliteit tijdens het remmen, vooral op een droog wegdek. Speciaal samengestelde compounds zijn strategisch geplaatst voor een goede grip op ondergronden met een lage wrijving.

“De doelstelling is het produceren van high-performance radiaalbanden voor liefhebbers van supersports en de meest recente naked street bikes die veelal op buitenwegen rijden, maar af en toe met hun machine het circuit opzoeken. De vernieuwde Battlax RS10 van Bridgestone biedt ze veel grip en levert hoge prestaties voor ongekende opwinding en controle”, aldus Jake Rønsholt, Managing Director Consumer Business Unit, Bridgestone Europe.

MotoGP™-analysetechnieken

Om de grip op een droog wegdek en de prestaties te verbeteren en tegelijkertijd de huidige prestaties op een nat wegdek te behouden, hebben de technici van Bridgestone zich bij het opnieuw onderzoeken van de huidige designs en constructie geconcentreerd op het contactvlak van de RS10, het gripniveau, de stabiliteit en de demping.

Op de eerste plaats is het contactvlak verbeterd door de ontwikkeling van nieuwe profielen voor de voor- en achterband, met extra ver uit elkaar geplaatste groeven in lijn met de richting van de krachten die optreden in de band bij het rijden in bochten, waarbij gebruik gemaakt is van analysetechnieken die zijn ontwikkeld bij het MotoGP™-programma van Bridgestone. Dit design vergroot de stijfheid van de blokken en zorgt voor meer stabiliteit en een voorspelbaar gedrag, zodat de rijder een vertrouwenwekkend gevoel van stabiliteit krijgt tijdens het remmen en accelereren.

Deze stabiliteit in de bocht wordt verder vergroot door het nieuwe 3D-design van de groefwanden, die zorgen voor extra stijfheid van de loopvlakblokken. Op het loopvlak achter zorgen aparte, korte groeven voor de juiste mate van vervorming rond de groeven tijden het rijden in de bocht, waardoor de grip vergroot wordt en er sneller uitgeaccelereerd kan worden.

Nieuw samengestelde compound

Een hoger gripniveau over een groter temperatuurbereik is mogelijk geworden dankzij het gebruik van een nieuw ontwikkelde compound die rijders een superieure handling biedt en ervoor zorgt dat ze de door hen gewenste lijnen exact kunnen volgen. Het profiel van de RS10 is ook gewijzigd, waardoor de nieuwe band een groter contactvlak heeft bij middelgrote tot grote hellingshoeken en er meer grip is. Deze verbetering zorgt ervoor dat de rijder de door hem gewenste rijlijn nauwkeuriger kan volgen en bochten met meer zelfvertrouwen kan nemen.

Voor wat betreft de constructie is de Battlax RS10 gewijzigd voor een beter bochtengedrag, meer stabiliteit en een soepeler rijgedrag. De monospiraalgordel van de voorband is vervaardigd uit een stijver soort staal, waardoor de stijfheid van het loopvlak toeneemt. De achterband heeft een zachtere wang voor een soepeler rijgedrag en is 650 gram lichter dan de voorganger van de RS10 (BT003 Racing Street), waardoor het gyroscopisch effect gereduceerd wordt en de motorfiets gemakkelijker een bocht kan worden ingelegd. Voor wat betreft de compound, het loopvlak van de achterband is opgebouwd uit meerdere soorten compounds, waardoor de stijfheid van het loopvlak is vergroot.

Tests van Bridgestone op het internationale racecircuit Autopolis in Japan (juni 2014) hebben aangetoond dat de vernieuwde Battlax RS10 duidelijk beter presteert op het gebied van grip voor en achter en betere prestaties mogelijk maakt. Vanaf januari 2015 is hij geleidelijk op steeds meer plaatsen in Europa leverbaar in de maten 120/70ZR17 voor en 190/55ZR17 en 200/55ZR17 achter.


Veel grip en hoge prestaties voor ongekende opwinding en controle