Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen.Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


Bridgestone in de MotoGP

05 november 2014

Valentino Rossi

In het derde seizoen als Official Tyre Supplier voor de MotoGP is de ster van Bridgestone snel tot grote hoogte gestegen, en dat terwijl Bridgestone pas sinds 2002 actief is op het hoogste wegracepodium. Op nationaal gebied speelt de Japanse fabrikant echter al drie decennia een rol.

1984    Bridgestone neemt voor het eerst deel aan motorraces en levert de banden aan de coureurs in de 250 cc-klasse van het All-Japan-kampioenschap. Bridgestone wordt in de jaren '80 ook actief in de 500 cc-klasse

1985    Ook dit jaar is Bridgestone actief in de 250 cc-klasse. Dai Kobayashi wint het 250 cc All-Japan-kampioenschap, de eerste belangrijke titel voor Bridgestone

1987    Honda-coureur Dai Kobayashi behaalt op een wildcard de eerste podiumplaats voor Bridgestone bij een wereldkampioenschapsrace in de 250 cc-klasse met een zege op Suzuka

1989    Tadayuki Okada wint het 250 cc All Japan-kampioenschap

1991    Bridgestone maakt zijn wereldkampioenschapsdebuut in de 125 cc-klasse

2001    Bridgestone evalueert zijn racebanden als voorbereiding op een entree op het hoogste niveau op motorracegebied, de 500 cc-machines

2002    Bridgestone debuteert in de MotoGP met twee teams: Kanemoto Racing en Proton Team KR. Jeremy McWilliams (Proton Team KR) verovert de eerste pole position op Bridgestone-schoeisel in Australië

2003    Pramac Racing gaat net als Proton Team KR Bridgestone-banden gebruiken in de MotoGP. Makoto Tamada (Pramac) wordt derde in Brazilië; de eerste podiumplaats voor Bridgestone op dit niveau. Bridgestone neemt afscheid van het 125 cc-wereldkampioenschap met 30 overwinningen en 85 podiumplaatsen

2004    Bridgestone levert de banden aan Camel Honda, Kawasaki Racing en Team Suzuki in de MotoGP. Tamada (Camel Honda) zegeviert twee keer op Bridgestone, in Brazilië en Japan, slechts twee jaar na het debuut van de fabrikant in de topklasse

2005    De populariteit van Bridgestone in de paddock neemt toe en Ducati, Kawasaki en Suzuki maken gebruik van de MotoGP-banden van de Japanse fabrikant. Loris Capirossi (Ducati) scoort op Bridgestone-schoeisel MotoGP-overwinningen in Japan en Maleisië

2006    De drie fabriekspartners van Bridgestone scoren allemaal podiumplaatsen en Capirossi (Ducati) wint drie keer

2007    Casey Stoner en Ducati worden de eerste MotoGP-wereldkampioenen op Bridgestone-banden. Coureurs op Bridgestone-banden winnen 12 van de 18 races en in vijf gevallen wordt het podium geheel bezet door coureurs op Bridgestone. De MotoGP in Valencia is de 100e race van Bridgestone in de MotoGP

2008    Bridgestone levert banden aan zes MotoGP-teams en 11 coureurs. Coureurs op Bridgestone-banden winnen 15 van de 18 races. In zijn eerste seizoen op Bridgestone stelt Valentino Rossi (Fiat Yamaha) zijn zesde wereldtitel in de hoogste klasse veilig

2009    Bridgestone wordt gekozen tot Official Tyre Supplier voor de MotoGP voor een periode van drie jaar en levert banden en ondersteuning aan elk team en elke coureur. Vijf verschillende coureurs scoren overwinningen, elf anderen behalen een podiumplaats en Rossi wordt voor Fiat Yamaha opnieuw kampioen. Stoner behaalt de 50e MotoGP-overwinning op Bridgestone-banden in Australië

2010    Het jaar waarin Jorge Lorenzo zijn eerste wereldtitel behaalt. Slechts twee keer staat hij niet op het podium in zijn tweede jaar op Bridgestone-banden. De vier hoogst geëindigde coureurs in het klassement winnen allemaal en de top zeven haalt allemaal het podium. In Maleisië viert Bridgestone de 150e Grand Prix-start op het hoogste niveau

2011    Casey Stoner stapt over naar Repsol Honda en behaalt tien overwinningen op weg naar een tweede MotoGP-titel – beide malen op Bridgestone-banden. Vier verschillende coureurs eisen de overwinning op en in totaal negen coureurs behalen podiumplaatsen als Bridgestone deelt in het vijfde MotoGP-kampioenschapssucces.

2012    De terugkeer van de 1000 cc-machines en de introductie van de CRT-klasse vormen een revolutie in de MotoGP. Na een ongekend spannende strijd verovert Yamaha-fabriekscoureur zijn tweede MotoGP-titel in de op één na laatste race op Phillip Island. Bridgestone viert een belangrijke mijlpaal: tijdens de Grand Prix van Rimini en San Marino wordt de 100e MotoGP-overwinning behaald.

2013    In misschien wel het meest opwindende seizoen van de laatste decennia schrijft Repsol Honda-rookie Marc Marquez geschiedenis door voor de neus van Yamaha-fabriekscoureur Jorge Lorenzo de MotoGP-titel weg te kapen tijdens de laatste race in Valencia. Het tempo gedurende het gehele seizoen lag verbazingwekkend hoog. Tijdens de kwalificaties in het seizoen 2013 werd maar liefst elf keer een ronderecord gevestigd en tijdens de races sneuvelde het ronderecord 10 maal, dit alles op Bridgestone BATTLAX-banden.

Bridgestone is als Official Tyre Supplier voor de MotoGP de ster