Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen.Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


Bridgestone klaar voor het nieuwe MotoGP™-seizoen

21 maart 2014

Valentino Rossi

De MotoGP™ barst dit weekend weer los met de eerste race van het seizoen 2014, op het Losail International Circuit van Qatar op 23 maart.

Bridgestone – de grootste banden- en rubberfabrikant ter wereld – zal daar prominent aanwezig zijn in zijn zesde opeenvolgende seizoen als officiële bandenleverancier voor de MotoGP™.

Terwijl het voorseizoen in het teken stond van het ontwikkelen en testen van de 2014 specificatiebanden met de teams en rijders, is Bridgestone de steeds grotere schare fans van de MotoGP™ niet vergeten. Voor hen introduceert Bridgestone bij de eerste race in Qatar een nieuw kleurmarkeringssysteem voor de banden waarmee de betrokkenheid van de toeschouwers bij de race wordt vergroot.

Nieuwe bandenmarkeringen voegen een dimensie toe voor de fans


Bridgestone introduceert nieuwe bandenmarkeringen

Voor het seizoen 2014 worden alle vier slicks van Bridgestone van een kleurcode voorzien: groen voor de extra zachte compound; wit voor de zachte compound; zwart (zonder strepen) voor de medium compound en rood voor de harde compound. Fans kunnen daardoor te allen tijde zien welke compound elke rijder gebruikt voor het voor- en achterwiel van de motorfiets. Het wordt ook gemakkelijker om onderscheid te maken tussen de bandentoewijzingen van fabrieks- en open klasse-motorfietsen, aangezien beide soorten motorfietsen gedurende een raceweekend de beschikking hebben over verschillende compoundopties voor de slicks achter.

Hiroshi Yamada, Manager, Bridgestone Motorsport Department, zegt: “Nu de MotoGP steeds meer aandacht krijgt op tv en er steeds meer fans races bezoeken, wordt het dankzij dit nieuwe bandenmarkeringssysteem gemakkelijker de keuzes van de rijders te begrijpen. Ik denk dat fans blij zullen zijn met deze wijziging en dat de sport aantrekkelijker wordt voor de miljoenen mensen over de gehele wereld die de MotoGP bekijken.”

Aangezien er blij elke ronde van de MotoGP™ maar twee regenbandenopties beschikbaar zijn, zullen de regenbanden het bestaande markeringssysteem behouden met de volledig zwarte band voor de hardere optie en een witte streep voor de zachtere optie.

Speciale eisen aan racebanden

23 rijders verdeeld over 13 teams zullen tegen elkaar strijden in het seizoen 2014, dat 18 races telt in 13 landen. De eerste race in Qatar is de enige nachtrace op de kalender en vormt speciale uitdagingen voor banden. 's Nachts liggen de temperaturen meestal behoorlijk laag, waarbij zachtere rubbercompounds voor de hand liggen, maar er ligt vaak schuurzand op het circuit waardoor duurzaamheid prioriteit heeft.

Shinji Aoki, Manager, Bridgestone Motorsport Tyre Development Division, legt uit: “De combinatie van een lage temperatuur, een hogere luchtvochtigheid en slijtage maken het een uitdagend circuit voor de ontwikkeling van banden. Maar we hebben alles gegeven om met onze nieuwste serie banden de grenzen bij de ontwikkeling van motorbanden te verleggen, en dankzij de inspanningen van de rijders en teams tijdens de tests van de afgelopen maanden, zijn we er bij de eerste race in Qatar helemaal klaar voor.”


Nieuw kleurmarkeringssysteem voor banden vergroot betrokkenheid van toeschouwers bij race