Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen.Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


Bridgestone introduceert Battlax Hypersport S20 motorband

05 januari 2012

Meer dan 100 Europese en international journalisten maakten op het Portugese Portimão circuit kennis met Bridgestone’s nieuwste hypersportband: de spraakmakende Battlax S20.

Een kennismaking die nog veel verder ging, want op het uitdagende 4,7 kilometer lange ‘’Autódromo Internacional do Algarve’’ parcours konden ze uitgebreid testen hoe goed de nieuwe S20 op een circuit is. Op deze thuisbasis voor onder meer het FIM Superbike World Championship en de FIA Formule 1 testsessie, werd de S20 onder extreme omstandigheden uitgeprobeerd.

‘’We wilden dat de motorjournalisten zelf de MotoGP genen in de nieuwe Battlax S20 ervaarden’’ verklaart Vincent van Houtte, manager Motorcycle Tyre Products van Bridgestone Europe over de keus van de testlocatie.

Ontwikkeld met Bridgestone’s MotoGP technologie

Bridgestone heeft haar motorbandenassortiment versterkt met de introductie van een superieure sportband: de Battlax Hypersport S20.

De ontwikkelingsdoelstelling voor de S20 was om aan de vraag te voldoen van Europese sportrijders naar optimaal weggedrag onder zowel natte als droge omstandigheden, op alle soorten wegdek en onder wisselende rijomstandigheden. Lange ritten op de snelweg, heerlijk bochten pakken en zelfs rijden door de stad. De ingenieurs van Bridgestone grepen voor de antwoorden terug op hun MotoGP ervaring.

Testresultaten van de nieuwe S20 tonen aan dat Bridgestone uitzonderlijk goed in deze opgave geslaagd is. De gebruikte MotoGP technologie zorgt ervoor dat de S20 ervaring bijzonder dicht bij die van een echte MotoGP band staat. Natuurlijk zonder daarbij de praktijk op de openbare weg uit het oog te verliezen.

De S20 is de waardige opvolger van de huidige BT 016 PRO in het sportsegment, die overigens gewoon verkrijgbaar blijft.

Het is de eerste keer dat bij een Bridgestone band het “S” symbool (Sport) wordt gebruikt. Om duidelijk te maken tot welk segment een band behoort, wordt de letter “R” voor racen (R10) en “S” voor sport gebruikt (S20). Voor Tour/Sport is in de toekomst de letter “T” gereserveerd.

Groter contactoppervlak onder alle helligshoeken

De S20 heeft in vergelijking met de BT-016 PRO een superieure handling op zowel een nat als een droog wegdek, zonder dat dit ten koste gaat van de levensduur. Bridgestone’s bewezen karkas technologiën MSB (Mono-Spiral Belt) en HTSPC (High Tensile Super Penetrated Cord) zijn geoptimaliseerd, zodat onder alle hellingshoeken een groter contactoppervlak met het wegdek ontstaat. Daardoor is er onder alle omstandigheden meer grip. Bij rechtdoor rijden verbetert dit grotere contactoppervlak het wegcontact en zorgt voor meer rijcomfort. Bij gemiddelde en grotere hellngshoeken ervaren rijders duidelijk meer stabiliteit in de bochten.

Het loopvlakprofiel van de S20 is ontworpen met groeven die rechttrekken in het midden van het loopvlak. Daardoor verbetert de handling in bochten, vooral bij het insturen. Bij de voorband lopen de zijgroeven omhoog naar de schouder, wat zorgt voor een beter wegcontact bij grote hellingshoeken en meer grip op zowel een nat als een droog wegdek. Bij de achterband zorgen de bredere groeven voor betrouwbare grip onder natte omstandigheden.

Het grote contactoppervlak en de mate van grip van de S20 stammen af van zijn MotoGP genen. Sportieve rijders kunnen vol vertrouwen hun motor platleggen”, aldus Dominique Plom, Field Engineer van Bridgestone Europe.

Direct grip

De nieuwe compound met Silica Rich en Bridgestone’s NanoPro-TechTM polymeer, dat ervoor zorgt dat tijdens het rijden minder hitte wordt opgebouwd, geeft betere grip onder natte omstandigheden en bij lage temperaturen. Dit zorgt gelijk vanaf het warmrijden voor een betrouwbare grip, zonder concessies te doen op het gebied levensduur van de voor- of achterband.

De 3 Layer compound (3LC), met een optimale verdeling van zachte en harde compounds, wordt zowel in de voor- als de achterband toegepast. Daardoor verbetert niet alleen de grip onder droge omstandigheden, maar hierdoor verkrijgt men tevens meer stabiliteit in de bochten en een langere levensduur.

Nieuwe maatstaf voor grip op nat wegdek

Testresultaten ten opzichte van Bridgestone’s BT-016 PRO tonen aan dat de nieuwe S20 nog meer grip heeft op een droog wegdek, wat zorgt voor een beter bochtengedrag en een hoogwaardige sportieve handling.

Bridgestone tests hebben uitgewezen dat de grip van de S20 op een nat wegdek zelfs nog beter is dan die van de BT-016 PRO, de gevestigde norm onder natte omstandigheden.

Deze optimale grip is bereikt zonder concessies te doen op het gebied van levensduur. Bridgestone tests bevestigen dat de nieuwe S20 compound uitstekend weerstand biedt tegen slijtage, wat zorgt voor een langere levensduur van de voor- en achterband.

Ontwikkeld met Bridgestone’s MotoGP technologie.