Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen.Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Alleskunner met extra 'bite'

01 juli 2012

Valentino Rossi

Op het Portugese Portimao presenteerde Bridgestone de nieuwe S20 Hypersport, de opvolger van de BT-016 Pro. Die laatste won vorig jaar onze sportbandentest, dus de lat voor de S20 ligt hoog.

Banden zijn een heet onderwerp voor eigenaren van sportmotoren. Volledig terecht, want de invloed van hoogwaardig rubber kan amper overschat worden. 

In het supersportieve straatsegment presenteert Bridgestone nu dus de S20 Hypersport als opvolger van de BT-016 Pro. De eerdere BT-016 (zonder Pro) kwam als optimale allrounder uit de test, daarom wil Bridgestone de goede kwaliteiten van de BT-016 behouden en met name de grip op droog nog eens stevig verbeteren om de voorsprong verder uit te bouwen. 

De belangrijkste bijdrage aan de grip op droog leveren de nieuwe compunds, de aangepaste verdeling van harde en zachte compounds en een nieuw ontworpen profiel. De geclaimde toename van circuiteigenschappen verifiëren we op de spectaculaire baan van Portimao. 

Een aantal zaken valt universeel op, zoals de extreem kort opwarmtijd. Bandenwarmers worden niet gebruikt. Grip en stabiliteit van de voorband tijdens rechtuit remmen evenaren die van een raceband, ook tijdens het remmend een bocht insturen toont de voorband een fantastische neutraliteit en geeft veel vertrouwen. Dit is mogelijk door het neutrale insturen en doordat er totaal geen onverwachte reactie optreedt zodra de rem wordt losgelaten. 

Insturen kost wat meer kracht dan bij spitse racebanden, maar het feit dat we bij deze straatbanden vergelijken met racebanden is feitelijk al een stevige veer in het ventiel. De S20 maakt de semi-circuitbanden als de BT-003 RS overbodig. De BT-016 Pro blijft leverbaar.