Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen.Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Met de S van hypersport

01 maart 2012

Valentino Rossi

De schat aan ervaring van Bridgestone en feedback die de fabrikant via de MotoGP teams binnen krijgt, wordt gebruikt voor de doorontwikkeling van de banden. Bridgestone introduceert op het circuit van Portimao in Portugal de Battlax Hypersport S20. De nieuwe S20 is een sportieve straatband, die ontwikkeld werd voor een zo breed mogelijk gebruiksgebied.

De schat aan ervaring van Bridgestone en feedback die de fabrikant via de MotoGP teams binnen krijgt, wordt gebruikt voor de doorontwikkeling van de banden. Bridgestone introduceert op het circuit van Portimao in Portugal de Battlax Hypersport S20. 

De nieuwe S20 is een sportieve straatband, die ontwikkeld werd voor een zo breed mogelijk gebruiksgebied. Droge, natte, warme en koude omstandigheden, op goed en slecht wegdek de S20 moet altijd en overal meer dan goed kunnen presteren en heeft een lange levensduur. 

Bridgestone's karkas technologiën zijn verder ontwikkeld zodat dit bij een gemiddelde en grotere hellingshoek meer grip en stabiliteit opleverd. Bij rechtuit rijden profiteer je van goede grip en meer rijcomfort. Door de recht afbuigende groeven in het midden van het loopvlak wordt de handeling in bochten bij het sturen verbeterd. De nieuwe compound met Silica Rich en NanoPro-TechTM polymeer wordt de temperatuur van de banden beter gereguleerd wat zorgt voor betere grip in verschillende omstandigheden. Op het circuit in Portugal maken de S20 banden een goede indruk, makkelijke controle, veel gevoel en veel grip. Maar niet alleen de banden doen ertoe, ook de instellingen van de motor moeten kloppen voor een optimale rit. 

Bridgestone claimt bij alle andere sterke punten van de S20 een goede levensduur. Dit wordt getest met een BMW S1000RR op 100 rondjes, iets wat sommige banden niet eens redden, maar de test was erg overtuigend! Ook in test met remmen en versnellingen komen de banden goed uit en geven geen krimp. Wel kan het voorkomen bij onjuiste instellingen dat de banden te veel op moeten vangen en rulletjes krijgen. Na een volgende ronde met de juiste instellingen zullen de rulletjes weg zijn. 

Bridgestone claimt erg veel goeds voor deze nieuwe S20, maar zover ik kan nagaan, want de natte grip test is niet uitgevoerd, claimen ze niets teveel. Bij een tweede test op de straat doet de S20 het ook uitstekend (er zijn geen grote verschillen tussen het circuit en de straat te merken), wat overigens ook over de BT-023 gezegd kan worden. Bridgestone heeft hiermee een super-straatband.


Juist op straat moet het brede gebruiksgebied van de nieuw S20 een voordeel zijn ten opzichte van zijn voorgangers.