Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen.Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Bridgestone's BT-023 nanotechnologie

Nanotechnologie heeft positieve invloed op banden.

01 april 2010

Valentino Rossi

De nanotechnologie is een techniek waarbij mensen in staat zijn te werken met deeltjes ter grootte van een nanometer.

Deze techniek is nu ook terug te vinden in ons motorwereldje. Banden hebben altijd een soort 'zwarte magie' om zich heen. Eigenlijk leveren deze banden onmogelijke prestaties. Het maakt niet uit in welke omstandigheden de motor rijdt, de banden verwerken dit allemaal. We vinden het allemaal heel gewoon dat de banden ons stabiel, strak en vertrouwd door de bochten brengen. Toch is dit niet zo gewoon. Het is ook niet verwonderlijk dat een bandenfabrikant overgaat op een techniek als nanotechnologie om aan de veeleisende motorfietsen te kunnen voldoen. Neem de moderne sport/tourmachines, hierbij verwachten wij dat de banden alles kunnen. 

De BT-023 is een echte alleskunner, die mede dankzij de nanotechnologie een totaal nieuwe band is. Nieuwe compounds, profielen en verbeterde versies van de 'monospiral' gordel (waarin de nanotechnologie in terug te vinden is). De techniek is gebruikt voor de vorming van een 'Reactive Cell' polymeer. De RC polymeer ondersteunt op het gebied van natte grip, slijtvastheid en versterkt de samenhang van de rubbermoleculen. Het beperkt de verandering die de compound ondergaat onder invloed van veranderingen in temperatuur. 

De GT versie BT-023 voorband heeft nog meer Silica in de loopvlaksamenstelling. Bij de achterband is er een '3-layer' techniek toegepast. Dit zorgt voor een betere slijtvastheid, stabiliteit, meer grip en een efficiëntere schokabsorptie in de bocht. Deze banden zijn speciaal ontwikkeld voor zware Sport-Tourkanonnen. Onder de lichtere Sport-Tourmotoren functioneert de GT band minder goed. De route waar de BT-023's zich mochten bewijzen beslaat 180 km aan prachtige wegen, waar hard gereden mag worden en waar het heel de weg droog blijft. Het is genieten van het strakke sturen, het heerlijke koppelen en de verrukkelijke respons van de Honda CB 1000R waarmee getest is. 

Nanotechnologie is nog niet in staat een slecht sturende motor tot een goede sturende motor te maken. Bridgestone levert de nieuwe BT-023 in alle gangbare Sport-Touring maten, de GT is er uitsluitend in 120/70-17 en 180/55-17.