Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen.Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Bridgestone Battlax BT-023: Nanoband

01 april 2010

Valentino Rossi

Bridgestone heeft haar sportieve tourband verbeterd. De nieuwe BT-023 gebruikt nanotechniek om de concurentie af te troeven.

Bridgestone heeft al weer een verbeterde opvolger van de BT-021 op stapel staan. De BT-021 was al voorzien van een aantal toptechnieken, waaronder de Mono Spiral Belt. 

Dat maakt de band flexibeler zodat er meer mechanische grip in de bochten is. Het koord zelf bestaat uit vijf gewikkelde staaldraden, die zijn gescheiden door een rubberen coating. Dit High Tensile Super Penetrated Cord zorgt voor een gelijkmatige spanning verdeling, zodat stijfheid, flexibiliteit  en schokabsorptie van de band optimaal kunnen worden bepaald. 

Ook bij de nieuwe BT-023 band zijn deze technieken toegepast. Verder gebruikt Bridgestone in de achterband twee verschillende compounds. Een voor een goede levensduur en de ander voor meer grip in de bochten. Beide zijn voorzien van Reactive Cell Polymer, waarbij nanotechnologie gebruikt is om de rubbermoleculen te verbeteren. Ook bevatten ze nog meer silica, voor betere prestaties bij nat weer. 

Het nieuwe ontwikkelde profiel helpt mee. De BT-023 heeft ook nog een speciale GT-versie voor zware toermotoren. Hierbij heeft de voorband een aangepast profiel. De achterband is uitgebreid met een extra koordlaag. 

In Zuid-Frankrijk worden de BT-023's getest op een Suzuki GSF650 Bandit. Opvallend is de enorme wendbaarheid, die zich in de bochten uitermate neutraal gedraagt. Ook is er meer dan genoeg grip en de rechtuitstabiliteit blijft tot op hoge snelheid oké, dat geldt ook voor de GT-uitvoering. De eigenschappen in de regen zijn sterk verbeterd volgens onze Belgische collega's. De nieuwe BT-023's zijn heel interessant voor snelle kilometervreters.

Op nat en droog wegdek blijft de BT-023 kleven